BrabantZorg houdt focus op de zorg door samenwerking met ITSN

Stapsgewijze migratie naar solide HPE infrastructuur van Uniserver

Optimale beschikbaarheid van data, veiligheid, continuïteit en schaalbaarheid. Om aan deze voorwaarden te voldoen, koos BrabantZorg voor een stapsgewijze migratie naar de cloud en voor infrastructure-as-a-service (IaaS) van ITSN, op basis van de HPE infrastructuur van Uniserver. Zodat BrabantZorg de focus op de zorg heeft en houdt.

BrabantZorg biedt in Noordoost-Brabant een compleet pakket aan ouderenzorg. Bij cliënten thuis en vanuit 35 locaties. Een 24-uursorganisatie waar circa 5600 medewerkers werken aan ‘zorg met aandacht’. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een cliëntenapplicatie, waarmee medewerkers vanaf iedere locatie en met ieder device cliëntgegevens kunnen raadplegen. Ook registratie en rapportage vinden plaats via dit systeem. “Als deze primaire applicatie niet werkt, hebben we een groot probleem,” vertelt Ellen van den Brand, Teammanager IT bij BrabantZorg, waarmee direct duidelijk is dat IT een belangrijke rol speelt binnen de organisatie. “Als cliëntgegevens, zoals medicatie, contactpersonen en specifieke aandachtspunten, niet zijn op te vragen, is de zorg voor de cliënt niet meer geborgd en kan de medewerker zijn werk eigenlijk niet doen. Alles wat voorheen op papier stond, gebeurt nu allemaal digitaal. En dat gaat ook ’s nachts gewoon door.”

Beschikbaar, veilig en schaalbaar

Beschikbaarheid van data is dan ook heel belangrijk voor BrabantZorg, net als veiligheid. Daarom maakte BrabantZorg de keuze om de hardware niet langer in eigen bezit en beheer te houden, maar de data naar een datacenter te migreren en de infrastructuur als een dienst af te nemen (IaaS). Ook schaalbaarheid speelde een rol in de keuze voor IaaS. Hans Hendrikx, commercieel directeur ITSN: “BrabantZorg moet in kunnen spelen op acute groei of krimp. Want door veranderende regelgeving, de onzekerheid in de markt en de druk op de zorgkosten, is flexibiliteit vereist.”

Beheer uitbesteed

Ook over het beheer hoeft BrabantZorg zich geen zorgen te maken. En dat is niet alleen prettig omdat het de organisatie tijd scheelt. “Het is voor een zorginstelling heel lastig om goede IT-beheerders te werven en aan je te binden. Daarom is uitbesteden voor ons echt een uitkomst. Op deze manier is de IT optimaal faciliterend aan de zorg, zodat onze primaire aandacht uitgaat uit naar onze cliënten.”

Verlengstuk van elkaars organisatie

“De basis moet goed zijn en daarop moeten we kunnen stapelen wat nodig is: dat wat toegevoegde waarde biedt voor de cliënt.” En dat die basis goed is, daar zorgt de samenwerking tussen ITSN en Uniserver voor. Hendrikx: “Wij bieden onze clouddiensten aan BrabantZorg aan op de infrastructuur van Uniserver. Dit cloudplatform is gebouwd op eersteklas hardware van Hewlett Packard Enterprise (HPE) en voldoet aan de strengste datacompliance- en integriteitseisen. Hierdoor kunnen we onze klanten veiligheid, continuïteit, schaalbaarheid en beschikbaarheid garanderen. We geloven dat iedere partij in de keten moet doen waar hij het beste in is.”

Jack Bruijn, Key Account Manager bij Uniserver, is het daarmee eens. “Als iedereen zijn diensten of producten optimaliseert, dan creëer je de sterkste keten. We zijn een verlengstuk van elkaars organisatie. Wij bieden een robuuste motor.” Van den Brand over de samenwerking: “In de zorg werken we ook veel samen met andere partijen. In de IT is die keten ook heel belangrijk. Je kunt niet overal goed in zijn. Als elke partner doet waar hij het beste in is, dan werkt iedereen optimaal. Zonder de samenwerking met deze partners zouden we niet als 24-uursorganisatie met slechts vijf personen op de servicedesk toekunnen.”
De samenwerking met Uniserver zorgt er ook voor dat BrabantZorg voldoet aan de vereiste NEN-certificering.

Twijfel wegnemen

Brabantzorg zag het als een ‘gouden kans’ om bepaalde opschoonacties te vereenvoudigen en geen nieuwe hardware investeringen te hoeven doen, maar veel klanten aarzelen om de stap te zetten naar de cloud. Hendrikx: “Dan helpt het dat we samenwerken met een Nederlandse partij en een Nederlands datacenter, met een merk als HPE dat staat voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Wat ook helpt om de twijfel weg te nemen, is om de migratie gefaseerd plaats te laten vinden. Dat hebben we bij BrabantZorg ook gedaan.” De eerste fase bestond uit het vernieuwen en verhuizen van de eigen apparatuur naar een professioneel datacenter. Vervolgens zijn er migraties uitgevoerd naar de private cloud (Citrix) en de public cloud (overige applicaties). De volgende stap is de migratie van de mailapplicatie naar Office365.

Actieve samenwerking

Van den Brand: Als BrabantZorg kijken we steeds vijf jaar vooruit. IT-projecten worden afgeleid van de strategische visie van BrabantZorg. Bij elke stap en keuze staat centraal of het waarde toevoegt voor de cliënten en of het onze dienstverlening versterkt en vooruithelpt. Samen met ITSN werken we specifieke onderwerpen uit, zetten deze om naar een IT-ontwerp en geven uitvoering aan de invulling. Het is een actieve samenwerking en dat bevalt prima!”

Op de foto van links naar rechts: Jack Bruijn, Key Account Manager bij Uniserver - Ellen van den Brand, Teammanager IT bij BrabantZorg - Hans Hendrikx, Commercieel directeur bij ITSN.

Terug naar overzicht