Download de whitepaper: 'Productief digitaal samenwerken: nu en in de toekomst'.

Benieuwd naar hoe je als team digitaal productief samen kunt werken? In deze whitepaper vertellen we hoe je dit nu en voor in de toekomst kunt doen. Vul het formulier in en vraag de whitepaper aan!

Wil je vrijblijvend sparren over onze Managed Services dienstverlening? Contacteer ons dan gerust.

mockup-whitepaper_productief-digitaal-samenwerken-s

 

Laat je gegevens achter

Wat is Microsoft 365?

Microsoft 365 is een platform dat alle benodigde faciliteiten en functionaliteit voor productief digitaal samenwerken in huis heeft. Hoe benut je alle samenwerkingsmogelijkheden van Microsoft 365 zo optimaal mogelijk en zet je het platform in als aanjager van productievere samenwerking in jouw organisatie? Waar moet je op letten bij de implementatie en adoptie? En waar liggen de belangrijkste kansen en uitdagingen? Hoe zorg je voor de juiste balans tussen veiligheid en gebruiksgemak? In deze whitepaper lees je antwoorden op deze belangrijke vragen.

Moderne technologie zorgt voor een goede digitale samenwerking

De manier waarop we samenwerken verandert drastisch. Werkten we  voorheen meestal op kantoor, nu doen we dat op uiteenlopende locaties en devices. Bijvoorbeeld thuis achter de laptop, of in de trein op onze smartphone. Zeker nu het fenomeen thuiswerken versneld is doorgevoerd, ligt  bij de meeste organisaties de focus op het organiseren van thuiswerkfaciliteiten voor hun medewerkers. En met succes. Dankzij moderne technologie blijven teams met elkaar in contact en kunnen medewerkers effectief doorwerken. Denk aan handige tools die gezamenlijk werken aan documenten en online vergaderen gemakkelijk en prettig maken.

 

 

Productief digitaal samenwerken - De moderne werkplek 2

Digitaal samenwerken in de toekomst

Toekomst van digitaal samenwerken

Wat kunnen we in de toekomst verwachten van digitaal samenwerken? De verwachting is dat tools zoals Microsoft Teams steeds meer een soort startpagina voor de dagelijkse werkdag worden. Jouw activiteiten, chatberichten en planner staan er al in, terwijl je zelf oneindig veel apps aan je persoonlijke samenwerkingsomgeving kunt koppelen. Het resultaat: een persoonlijke digitale werkplek die je helemaal naar jouw individuele wensen, voorkeuren en behoeften kunt inrichten. Data heb je altijd tot je beschikking. Jouw  documenten sla je online op in bijvoorbeeld SharePoint, OneDrive of Azure Files om ze overal en 
op al je apparaten beveiligd en toegankelijk te houden.

Medewerkers zullen steeds meer eisen stellen aan waar ze werken en hoe ze dat willen doen. Van negen tot vijf op een vast kantoor zitten zal in steeds meer branches en bedrijven plaatsmaken voor een professioneel ingerichte thuiswerkplek. De negentot-vijf mentaliteit wordt een 24/7-mentaliteit, waarbij mensen grotendeels zelf hun uren indelen. In dit veranderende landschap is IT een onmisbaar deel van de dienstverlening, in plaats van een kostenpost.

Digitaal samenwerken voor 

Om een veilige en stabiele ICT-omgeving te waarborgen, worden de systemen van Wonen Limburg proactief beheert en gemonitord door Hands on ICT. Wil je meer weten over de klantcase? Bekijk dan hier de complete klantcase. 

Welke mogelijkheden heb je als gebruiker deel 1?

Binnen Microsoft 365 is een breed spectrum aan samenwerkingstools beschikbaar, zoals Teams, SharePoint Online en OneDrive. 

Microsoft Teams is een bekende toepassing die vooral is toegesneden op interactief samenwerken. Denk bijvoorbeeld aan videobellen, online vergaderen en chatten. Dit kan zowel met mensen binnen als buiten de organisatie. Daarnaast bevat Teams een aantal praktische tools waarmee je efficiënt kunt samenwerken met collega’s, doordat je de oplossing eenvoudig kunt afstemmen op de wensen van gebruikers en/of teams binnen de organisatie.

Zo kunnen alle medewerkers op de juiste manier met elkaar communiceren, maar kun je er ook voor zorgen dat elk team een individuele look krijgt die herkenbaar is voor alle gebruikers. Bovendien is Teams automatisch gekoppeld aan je agenda, waardoor je minder tijd kwijt bent aan het opzoeken van informatie en afspraken. Tot slot stelt Teams je ook in staat om bestanden te delen en samen aan documenten te werken. Dankzij al deze functionaliteit wordt samenwerken op afstand zowel efficiënter als simpeler.

Welke mogelijkheden heb je als gebruiker deel 2?

SharePoint Online en OneDrive zijn vooral gericht op samenwerken met documenten. SharePoint is een cloudgebaseerde intranetomgeving waarmee medewerkers op veilige wijze digitale informatie kunnenuitwisselen en daarover kunnen communiceren met collega’s.

Met SharePoint kun je bijvoorbeeld:

  • Websites en bestanden in de hele organisatie zoeken, vinden en volgen
  • Veilig digitale bestanden opslaan. Bestanden die privacygevoelige of bedrijfskritische informatie bevatten kun je bijvoorbeeld beperkte toegangsrechten geven.
  • Digitale bestanden uitwisselen voor sneller en efficiënter samenwerken met collega’s. Geen tijdrovend mailverkeer meer, geen bestanden die kwijtraken, geen verschillende versies van hetzelfde document.

Met de combinatie van SharePoint en OneDrive wordt versiebeheer bovendien een stuk gemakkelijker.Een extra voordeel van het platform is dat de diverse Microsoft-tools (zoals To Do, Planner en Lists) ook onderling synchroniseren.

Sharepoint-product

De uitdaging: alle mogelijkheden optimaal benutten

Kortom, er zijn volop technische mogelijkheden en samenwerkingsopties. In de praktijk kan het een flinke uitdaging zijn om alle Microsoft-tools goed uit te rollen en op elkaar af te stemmen. Wij zien dat onder druk van het versneld uitrollen van thuiswerkfaciliteiten veel organisaties een tool als Teams (te) snel hebben geïntroduceerd, zonder daarbij goed na te denken over belangrijke zaken als structuur, databeheer en veiligheid. Het is noodzakelijk om na te denken over wat je nodig hebt om dit goed voor elkaar te krijgen en hoe je het beste kunt halen uit de samenwerkingstools die Microsoft 365 biedt.

Bepaal hoe je omgeving eruit moet zien

Een belangrijke vraag is: wat wil jij bereiken en hoe kan Microsoft 365 daarbij helpen? Wat heb je nodig? Wat mogen medewerkers en wie heeft toegang tot welke bestanden? Welke informatie is voor iedereen inzichtelijk? Wat doe je met teambestanden van mensen die niet meer in dienst zijn? En werken we met functiegroepen? Een goede inventarisatie geeft je antwoorden op deze vragen, maar kost doorgaans meer tijd dan het uitrollen van het 365-platform zelf. Dit bestaat uit bouwstenen die je wel op de juiste manier moet gebruiken en afstemmen op je bedrijfsprocessen. Het begint allemaal met de juiste mindset: wat willen we bereiken en hoe gaan we het bereiken? Die stap wordt door veel organisaties helaas te kort door de bocht genomen.

Snelle adoptie door gebruikers

Het doel was niet om algemene uitleg over SharePoint te geven, maar juist helemaal toegespitst op de klantspecifieke omgeving om uniformiteit in het gebruik binnen de organisatie te garanderen.“Als je een goede basis hebt en jouw 365-omgeving gestandaardiseerd is, creëer je ook de herkenbaarheid die een snelle adoptie en implementatie stimuleert. Zonder het instellen van regels en het doordacht aan- en uitzetten van de juiste functionaliteit, loopt het gebruik van Teams en SharePoint vaak uit op chaos: mensen die documenten verkeerd opslaan of bestanden kwijt zijn terwijl ze er gewoon staan.

Branchespecifieke uitdagingen

Daarnaast zie je dat organisaties zoals zorginstellingen en financieel dienstverleners andere eisen stellen aan security en privacy dan bijvoorbeeld een winkel, omdat die eerste twee werken met persoonsgegevens en bedrijfseconomische data. Zorginstellingen  zijn ook veel meer gewend om met procedures en richtlijnen te werken dan commerciële bedrijven. Ook de bedrijfsgrootte speelt een rol: een mkbbedrijf heeft andere eisen op het gebied van samenwerken en security dan een multinational.

Veiligheid

Veiligheid is natuurlijk een belangrijk aandachtspunt als je van digitaal samenwerken een succes wilt maken. Veiligheid begint met het creëren van awareness. Het broodnodige veiligheidsbewustzijn schep je door gerichte training en informatie te geven.

Maar Microsoft 365 heeft ook tools die werk maken van de fysiek-technische beveiliging van het platform en de gebruikte samenwerking- en stools.
Je kunt alles op afstand inregelen voor je medewerkers: waar een wachtwoord aan moet voldoen, wie welke oegangsrechten heeft, wie welke applicaties krijgt, etc.
De volledige beveiliging voor meerdere devices wordt geregeld door middel van een vooraf geconfigureerd profiel voor gebruikers en devices.
Maar denk ook altijd na over hoe scherp je de beveiliging wil hebben en hoe ver je wil gaan voor die laatste paar procent.

Om de juiste balans tussen veiligheid en gebruiksgemak te vinden, is het belangrijk dat je veiligheidsbeleid afstemt op je bedrijfsprocessen. Dat doe je uiteindelijk door de juiste persona’s te creëren en de samenwerkingsomgeving werkbaar te houden. Timmer je het te veel dicht, dan gaan mensen eigen alternatieve oplossingen zoeken om hun manier van werken makkelijker te maken.

Screenshot 2023-04-06 132925

Hands on ICT helpt je verder

Wil je ook het beste halen uit de digitale samenwerkingsmogelijkheden van jouw 
365-omgeving? Dan helpen onze specialisten je graag verder. Wij kunnen je helpen met het afstemmen van de tooling en security op de behoeften en wensen van jouw organisatie en jouw eindgebruikers.

Jurian Rietvelt

Vul hier je gegevens in

Al meer dan 25 jaar zijn we als ICT-partner actief binnen verschillende branches en beheren we meer dan 35.000 werkplekken voor onze klanten. Samen met hen zorgen we voor een moderne, stabiele en veilige ICT-omgeving én voor tevreden eindgebruikers. Zo kunnen medewerkers zich zorgeloos op hun eigen kerntaken richten. Denk je erover na om het beheer van jouw ICT-omgeving geheel of gedeeltelijk uit te besteden? Maak dan eens vrijblijvend kennis met één van onze consultants. Hij of zij helpt je graag verder met al je vragen.

Laat je gegevens achter